Maatschappelijke Beursvloer Maastricht & Heuvelland

Praktijkvoorbeelden

Matchverslagen

Natuurlijk zijn we benieuwd naar de succesverhalen van de matches die op de beursvloer zijn gemaakt. Die verhalen willen we graag delen via de matchverslagen op deze website, zodat iedereen hiervan kan leren. Overigens, vergeet die vooral ook niet op je eigen website te vermelden.

match Aanbieder: Trajekt
Ontvanger: Bibihuis Maastricht

 

Gerealiseerd 08-03-2016

Aanbod: Opmaak folder
Tegenprestatie:  Trajekt genoemd in de folder

bibihuis Opvangtehuis voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar met een reactieve hechtingsstoornis of aanverwante gedragsproblematiek die niet meer thuis of in een pleeggezin kunnen wonen.

Marty Paulissen van het Bibihuis benaderde Trajekt tijdens de Maatschappelijke Beursvloer met de vraag of de afdeling communicatie haar wilden helpen met het maken van een aantrekkelijke folder  voor het Bibihuis. Zij wilde deze folder graag overhandigen aan belangstellenden, verwijzers en mogelijke klanten. Als tegenprestatie wordt Trajekt genoemd als sponsor in de folder.  Deze folder is nu helemaal klaar en willen we ook beschikbaar stellen via deze website.

Klik hier voor de pdf van de folder.


match Aanbieder: Woonpunt
Ontvanger: Buurtbrök Pottenberg


Aanbod: Slot toilet
Tegenprestatie:  Teamlunch bij Buurtbrök

Een kleine aanpassing maakt het verschil tussen behelpen en prettig werken.
 
toiletslot De Buurtbrök Pottenberg heet dagelijks bewoners van Pottenberg welkom voor een kop koffie, een maaltijd of een gezellig gesprek. Bij de Buurtbrök is ook een tweedehands winkel en kan bezoek gebruik maken van enkele computers. Nu was het zo dat het kleinste kamertje door een enkele bezoeker ongepast lang gebruikt werd. Een beetje gênant maar hoe ga je daar als beheerder mee om? Aanspreken gebeurde wel, maar dat hielp niet. Dit verhaal passeerde tijdens de Maatschappelijke beursvloer waarop Woonpunt heeft beloofd om het slot van de wc te vervangen door een slot met sleutel. En dat is gebeurd! Nu kan de beheerder zelf bepalen wie er gebruik maakt van het toilet. Een kleine aanpassing die het verschil maakt tussen behelpen en prettig werken.


match Aanbieder: Communicatiebureau Yongbloed
Ontvanger: Jongerenstichting Galaxy


Aanbod: Voorlichting Veilig Vrijen
Tegenprestatie: Ruimtebieding en jongeren voor de voorlichting.

Jongeren bewust maken van veilig vrijen

Jongerenstichting Galaxy uit Gulpen en communicatiebureau Yongbloed sloten een deal op de beursvloer van 20 oktober jl. die ongetwijfeld een positieve invloed zal hebben op de seksuele gezondheid van de jeugd in Zuid-Limburg.


galaxy vrijwilligers Bran Martens en Emmanuel Merkus van communicatiebureau Yongbloed zijn door de gemeente Maastricht ingehuurd voor een participatieproject voor jongeren in Maastricht en omstreken. “Onze opdracht is het bevorderen van de seksuele gezondheid van jongeren uit deze regio. Dat willen we doen door de jeugd bewust te maken van de voordelen van zowel veilig als verstandig vrijen.” Volgens Bran geen overbodige luxe. “Zuid-Limburg telt gemiddeld het hoogste percentage SOA’s  van heel Nederland,” stelt hij.

Vorig jaar is het bureau begonnen met deze klus, in samenwerking met diverse partners zoals de GGD Zuid-Limburg, Trajekt, het COC en de Jongerenraad Maastricht. Het resultaat van hun werk is in november startklaar: een game-app en een toneelstuk moeten zorgen voor een gedragsverandering van de jongeren. Op de beursvloer is Yongbloed zowel op zoek naar organisaties die met jongeren werken als naar geschikte ruimtes voor hun activiteiten.

Jongerenstichting Galaxy uit Gulpen heeft alles in huis wat Yongbloed zoekt, en stelt zich graag beschikbaar om deze twee producten aan de man te brengen. Nigel Dörenberg en Sander Schins van Galaxy: “Wij hebben de doelgroep dichtbij en die is zeker gebaat bij goede voorlichting op dit gebied. Dus wij regelen de deelnemers voor dit project. De jongeren kunnen dan aan de slag met de game-app én het toneelstuk bekijken. En de accommodatie van Galaxy is perfect voor dit soort activiteiten, die stellen wij gratis beschikbaar.” 
 

match Aanbieder: Trajekt
Ontvanger: Stichting Wigwam vakanties


Aanbod: Plaatsen van een keukenblok
Tegenprestatie: Overnachting voor max. 7 personen

Een lach en een traan nu met een heerlijk  kopje koffie

wigwam1 “Het is toch heerlijk dat we elkaar nu kunnen ontmoeten in een nog beter ingerichte Powwow, de ontmoetingsplek voor ouders  van kinderen met een ernstige beperking.”

Ze kwamen elkaar tegen op de beursvloer, Jolanda Eurlings van de afdeling facilitair van Trajekt en Josee Schrijnemakers van de Stichting Wigwam.

“Als stichting die activiteiten en vakanties verzorgt voor kinderen en jongeren met een ernstige beperking zaten we erg verlegen om hulp bij het plaatsen van een keukenblok”, aldus Josee, medewerker Communicatie & PR van Stichting Wigwam. “In verband met ons beperkte budget konden we een plaatsing niet betalen, daarom zijn we blij met het aanbod van Trajekt. Bovendien maakt Trajekt zo kennis met Stichting Wigwam en kan letterlijk zien wat wij allemaal doen. Powwow is ons ontmoetingshuis voor de ouders van de kinderen en jongeren die hier op vakantie komen. Terwijl de kids en de jeugd hun eigen vakantieprogramma hebben ontmoeten de ouders elkaar als lotgenoten in de Powwow, ze luisteren naar elkaars verhalen en delen vreugde en verdriet”.

wigwam2 Als welzijnsinstelling weet Trajekt uit ervaring wat het betekent om iets te betekenen voor een ander en dus was de match vlug gesloten. Jolanda Eurlings: “We hebben binnen de afdeling facilitair mannen werken met twee rechter handen die deze klus graag op zich wilden nemen. We namen letterlijk een kijkje in de keuken(blok)  van Stichting Wigwam en dat we vervolgens ook nog iemand  uit ons netwerk  blij mochten maken met een weekend logeren bij stichting Wigwam was een tegenprestatie die er mocht zijn. Wij zijn in ieder geval blij dat we door onze inzet een steentje hebben kunnen bijdragen aan het vakantiegenot van de ouders van kinderen met een ernstige beperking en wensen hun dan ook een fijne en  welverdiende vakantie toe!!.”


match Aanbieder:  Intratuin Maastricht
Ontvanger: LEVANTOgroep

Aanbod: zand voor nieuwe zandbak Opvangcentrum Impuls
Tegenprestatie: parkeerplaats tuincentrum schoonmaken

Zand erover!

levanto1 Ter ere van het 20-jarig bestaan van Opvangcentrum Impuls in Maastricht, dat in mei van dit jaar gevierd werd, knapte het tuinteam van de LEVANTOgroep de tuin van het opvangcentrum prachtig op. Door plaatsing van een kleurrijk speelkasteel én een prachtige zandbak werd de tuin in een klap ook echt kindvriendelijk. Intratuin Maastricht schonk het zand voor de nieuwe zandbak, een zeer welkome gift.

Als wederdienst heeft het tuinteam de parkeerplaats van Intratuin een grondige schoonmaakbeurt gegeven en leverde zo spic en span op. “Een sterk staaltje participatie én maatschappelijk betrokken ondernemen van beide partijen,” vindt Patrick Koot van LEVANTO. “De volgende keer weten wij elkaar, mede dankzij de Maatschappelijke Beursvloer Maastricht, ongetwijfeld weer te vinden!”

levanto2 Opvangcentrum Impuls is een opvangcentrum in Maastricht voor volwassenen die in acute huisvestings- en/of psychosociale nood verkeren. Impuls biedt dag- en nachtopvang in de vorm van een gastvrij, veilig onderdak met begeleiding voor gewone mensen in een tijdelijk buitengewone situatie.

Impuls maakt, samen met RIMO, RIBW H&M, Horizon en Blijf van mijn Lijf Parkstad onderdeel uit van de LEVANTOgroep. (
www.levantogroep.nl)


match Aanbieder: Nationale Sportweek
Ontvanger: Stagebureau LVO Maastricht

Aanbod: Maatschappelijke Stageplekken
Tegenprestatie: Ondersteuning Nationale Sportweek

Scholieren laten de bal rollen

sportweek1 13 leerlingen van het Sophianum College, die voor hun opleiding een maatschappelijke stage moeten lopen zijn zeer gemotiveerd tijdens de stage die ze uitvoeren tijdens de nationale sportweek. En dat de hulp van de studenten een onmisbare factor is bij de organisatie  van deze week staat als een paal boven water, aldus het landelijk sportevenement.

Stagebureau LVO Maastricht is dan ook zeer blij dat ze hebben deelgenomen aan de beursvloer, aldus stagemakelaar Guido Rijninks. We zijn altijd opzoek naar goede stageplekken voor onze leerlingen. De beursvloer bood die kans in de vorm van deze maatschappelijke stage, waarbinnen  de jongeren kennis maakten met de samenleving en hun betrokkenheid bij de maatschappij konden tonen.

sportweek2 Loek Frijns, die als organisator van de nationale sportweek Gulpen Wittem, als geen ander weet hoe gezond maar vooral ook hoe leuk sporten is, was maar wat blij met de ondersteuning van deze stagiaires. Er deden namelijk maar liefst 983 kinderen mee aan deze week en dan maken vele handen `licht` werk.
“Ik heb een heel erg leuke dag gehad met de kinderen van groep 3 en 4 met een goed georganiseerd team” aldus Yannick Meertens, een van de stagiaires die zijn maatschappelijke stage wist te volbrengen door zijn inzet tijdens de sportweek. 

De samenwerking verliep zo voorspoedig en naar ieders tevredenheid dat er ook voor komend jaar alweer afspraken liggen tussen LVO en de organisatie van de Nationale Sportweek. De bal blijft dus rollen !! 

Lang leve de beursvloer.

 

match Aanbieder: Mosaqua
Ontvanger: Waterscouts Jan van Gent

Aanbod: Oefenen met reddingsvesten in zwembad
Tegenprestatie: Zelfgebakken wafels voor bezoekers

Zwembad  “redt” waterscouts

waterscouts3 De kinderen van waterscouts Jan van Gent, die niet voldoende weten over hun reddingsvesten, zijn blij dat zwembad  Mosaqua hun  zwembassin  ter beschikking stelt. Het subtropisch zwemparadijs daarin tegen is blij met zelfgebakken wafels  van de jeugdige scouts. 

waterscouts1 Waterscouts Jan van Gent uit Maastricht is een vrijwilligers organisatie die zich middels spelen, leren en werken inzet voor de sociale ontwikkeling van kinderen tussen 7 en 18 jaar.  Yvonne Cremers, leidster van de scouts geeft aan dat Mosaqua hen uit de brand geholpen heeft: “Doordat we mochten oefenen met de reddingsvesten in het zwembad, kunnen ook onze jongste kinderen gebruik blijven maken van hun bootjes op open water en zijn daar mee hun activiteiten veilig gesteld.
Mosaqua die de sociale ontwikkeling  van kinderen ook erg belangrijk vindt en als geen ander weet hoe belangrijk veiligheid is op het water bood dan ook gelijk hun hulp aan op een tijdstip dat het bad vrij was. De scouts bakten als tegenprestatie voorbezoekers van het zwembad wafels en deelden deze gehuld in hun eigen uniforms uit. “ Een leuke  geste naar onze gasten waar we ons als zwembad weer mee onderscheiden”, aldus Melanie Franssen van Mosaqua.

Het mes van de beursvloer snijdt ook hier weer aan twee kanten.


match Aanbieder: Logo & Co, praktijk voor Logopedie & Dyslexie
Ontvanger:  Wie-kent School Maastricht

Aanbod:  voorlichting over logopedie aan de leerlingen Wiekentschool
Tegenprestatie: voorlichting over ontwikkeling in de basketbalsport

Aanbieder: Logo & Co, praktijk voor Logopedie & Dyslexie
Ontvanger: Speelpan Oost


Aanbod:  voorlichting taalontwikkeling aan moeders Speelpan
Tegenprestatie: zelfgebakken taart

Logopedie en taalontwikkeling versus zelfgebakken taart en voorlichting over basketbalsport 

logopediste sheila meuris Met twee mooie matches als eindresultaat is Sheila Meuris van logopediepraktijk Logo & Co beslist een tevreden bezoeker van de  Maatschappelijke Beursvloer Maastricht in oktober vorig jaar. 
Boven verwachting, vindt zij zelf. “Aanvankelijk dacht ik dat wij met onze logopedische praktijk geen match zouden kunnen maken. Wie heeft er nu een logopedist/dyslexiespecialist nodig op de beursvloer?”  Maar dat pakte –  gelukkig – anders uit.

logopedie2 Sheila vIndt het idee van de beursvloer erg leuk: diensten ruilen met gesloten beurzen. Zeker dat laatste spreekt haar aan. “Ook in ons beroep gaat het de afgelopen tijd veel over geld, en daar word ik niet echt vrolijk van.” Wat was voor haar de meerwaarde? “Door deze twee matches heb ik drie ochtenden veel lol gehad en genoten van zowel de mensen als van mijn eigen beroep. Daarnaast hoop ik dat onze voorlichting jongeren en volwassenen in staat stelt om problemen te signaleren en zelf (of anderen) de weg te wijzen naar de logopedist/ dyslexiespecialist.”

logopedie4 De eerste match sloot zij met de Wiekentschool Maastricht. Op deze school, die alleen op de zaterdagochtend haar poorten opent, worden kinderen tussen de 11 en 14 jaar, van groep 7, 8 en/of brugklas, in contact gebracht met verschillende beroepen. Sheila: “Deze match hield in het geven van voorlichting over logopedie aan de leerlingen van de Wiekentschool. Dat gebeurde in twee sessies op de zaterdagochtend. Op de eerste ochtend heb ik op de Wiekentschool over mijn beroep verteld.Tijdens de tweede bijeenkomst zijn we met de hele groep naar mijn praktijk Logo & Co in Bunde gegaan. Daar hebben mijn collega Titia Oosterbaan en ik de kinderen via rollenspellen ons beroep uit laten oefenen: een ‘patiënt’ behandelen en een ‘onderzoek’ doen.” 
Als tegenprestatie zou Trajekt zorgen voor een bus om de speelsters van U18 – Basketbalclub Kimbria – naar een toernooi in Luxemburg te vervoeren. Deze tegenprestatie hebben ze uiteindelijk niet kunnen vervullen. Een leuk alternatief werd geboden door een van de medewerkers van de Wiekenstschool: “Jos Wolfs heeft ons uitgebreid  voorgelicht over wat te doen als je hogerop wilt komen in de basketbalsport,” aldus een tevreden Sheila.

Haar tweede match, met de laagdrempelige speelvoorziening de Speelpan, behelsde het geven van voorlichting aan moeders met jonge kinderen over (het stimuleren van)  taalontwikkeling. “Deze moeders komen elke donderdagochtend bij elkaar in de Speelpan-Oost. We hebben o.a. de voordelen van tweetaligheid besproken.”  Als wederdienst was er zelfgemaakt gebak. “De moedergroep heeft een fantastische taart voor onze praktijk Logo & Co gemaakt; zo groot dat alle collega’s en veel patiënten er heerlijk van hebben gesmuld.”

Sheila Meuris is mede-eigenaar van de  logopediepraktijk Logo & Co in Bunde, waar vijf logopedisten werkzaam zijn. Zij zijn tevens geregistreerde dyslexiespecialisten. 

Logo & Co behandelt mensen met stoornissen op het gebied van de persoonlijke communicatie. Deze stoornissen liggen  op het brede terrein van stem, taal, spraak, gehoor,slik, lezen en spellen. De doelgroep is heel breed. In de praktijk werken logopedisten met verschillende specialisaties. 
logoenco
Wilt u meer weten over Logo & co, neem dan een kijkje op de website: www.logoenco.nl 

 

match Aanbieder: WMO Consultancy
Ontvanger: Radix


Aanbod: Begeleiding naar werk
Tegenprestatie: Werkstuk uit crearuimte

Jezelf presenteren loont!

Dat Els Verheijen van WMO Consultancy zichzelf aanbood en Mieke Jonker van Radix hier graag gebruik van maakte was het begin van een presentatie die resulteerde in een baan, mooier kun je het je niet wensen, toch?!

Els: “De rode draad in mijn hele loopbaan zijn mensen en mijn drijfveer is steeds geweest om mensen in hun kracht te zetten. Ik wil hen begeleiden in en naar werk dat goed bij hen past en waarin zij hun talent kwijt kunnen en zich gelukkig en nuttig voelen.”

Deze passie merkte Mieke Jonker van Radix al vlug op toen ze Els tegenkwam op de beursvloer. “Wij werken bij Radix met mensen die in aanraking zijn gekomen met justitie en die last hebben van psychiatrische en/of verslavingsproblemen. Zonder behandeling is de kans groot dat zij opnieuw een strafbaar feit plegen. Ze leren bij ons gedurende hun behandeling dan ook om afspraken te maken en verantwoordelijkheid te dragen.

En zover was Renate (patiënt van Radix), ze nam zelf contact op met Els, met wie Mieke op de beursvloer een match gesloten had om het CV van Renate op te pimpen. Langsgaan bij WMO Consultancy was voor Renate, gezien de afstand, een probleem maar Els loste dit adequaat op door Renate telefonisch te consulteren. Door zich aan te passen aan het niveau van haar cliënt wist Els Renate in haar kracht te zetten, haar talenten naar boven te halen en haar presentatie te verbeteren. Els: “Wat voor mij een kleine  tip is, betekent voor haar al heel veel en ik was ook blij voor haar toen ik haar telefoontje ontving waarbij de uitspraak: Els ik heb een baan!!! de match compleet maakte. Dat ik hiervoor als tegenprestatie een werkstuk uit de crearuimte zou ontvangen vond ik niet van belang. Ze mochten het van mij weggeven aan iemand anders. Ik geef graag iets vanuit mijn hart.”
 

match Aanbieder: Dansen in het park
Ontvanger: Mondriaan

Aanbod: DJ tijdens buurtactiviteit
Tegenprestatie: PR

Vrolijke noten verbinden buurtbewoners met mensen uit de ggz

danseninhetpark1 Dat het nog lang zo gek nog niet is om deel te nemen aan de beursvloer blijkt maar uit deze match. Buurtbewoners met en zonder psychiatrische achtergrond die elkaar willen ontmoeten, kunnen dit doen door gezellig een dansje te maken op de muziek van DJ William Bartels.

‘Te gekke buren’ is een project waarbij Mondriaan GGZ in samenwerking met o.a. Trajekt. Mensen in buurt en wijk worden met elkaar in contact gebracht om meer begrip voor elkaar te krijgen. Tijdens deze contacten worden vooroordelen verminderd en ontstaan de kansen voor mensen met een psychiatrische achtergrond om erbij te horen naar eigen wens en mogelijkheden. “Wij zijn dan ook heel blij dat onze vrijwilligers tijdens de beursvloer een match gesloten hebben met dhr. Bartels en hij zodoende meedeed tijdens ons pleinfeest bij het Martinushuis”, aldus Katja van Kerkom van het project. “Met zijn verzoekplaatjes en een workshop Cumbia verlaagde hij de drempel voor onze mensen om mensen uit de buurt te ontmoeten en te leren kennen. Ondanks het regenweer gingen de voetjes van de vloer in onze tent.”

danseninhetpark2 Dat muziek een prima medium is om mensen dichter bij elkaar te brengen hoef je dhr. Bartels niet uit te leggen. Hij heeft immers genoeg ervaring opgedaan met zijn “Dansen in het Park” programma’s waarbinnen mensen naar hartenlust kunnen dansen en een praatje kunnen maken. “Dat ik nu ook voor deze bijzondere doelgroep mag werken vind ik super. Ik kan zo mijn werkgebied verbreden en dat is precies wat ik graag wil. We zullen elkaar vast vaker van dienst zijn”.

Uitspraken als “Het is jaren geleden dat ik gedanst heb, dank je voor de fijne middag”, “Ik woon hier aan de overkant maar was nog niet eerder op een wijkactiviteit van het Martinushuis, het was hartstikke gezellig” en “Het enthousiasme van de dj deed de vonk overspringen naar de bezoekers” laten het succes van deze match horen.

 

match Aanbieder: Intratuin
Ontvanger: Kamers met Kansen

Aanbod: Tuinhuisje voor tuinproject
Tegenprestatie: Drie ochtenden helpen in tuincentrum

Jongeren Kamers met Kansen en Intratuin Maastricht bewijzen elkaar wederzijds een dienst

beursberichtintratuin In het voorjaar is het altijd topdrukte bij Intratuin Maastricht. Iedere dag is er veel aanvoer van nieuwe planten, die allemaal een plekje moeten krijgen in de grote winkel. Via een match op de beursvloer  kreeg Intratuin echter ondersteuning uit onverwachte hoek:  jongeren van het project ‘Kamers met Kansen’ boden samen met buurtbewoners een helpende hand bij het uitvoeren van deze werkzaamheden. Als wederdienst doneerde Intratuin een tuinhuisje, bestemd voor de jongeren en buurtbewoners die een moestuintje beheren in de tuin van Kamers met Kansen.

Op de beursvloer liepen zij elkaar tegen het lijf: Mark Smeets, directeur van Intratuin Maastricht en een aantal jongeren van Kamers met Kansen, een project dat begeleiding biedt aan jeugd met problemen thuis, op school  of op het werk.

“Ik vond Kamers met Kansen meteen een heel mooi project waar ik graag iets voor wilde betekenen,” zegt Smeets. Een match was snel gemaakt. “Wij leverden een tuinhuisje voor hun tuinproject, en als tegenprestatie zijn de jongeren van Kamers met Kansen, samen met buurtbewoners, drie ochtenden in het tuincentrum komen helpen.”

Een match met een win-win situatie voor beide partijen: Kamers met Kansen is heel blij met het tuinhuisje, dat door de buurtbewoners wordt gebruikt om alle tuingereedschappen in op te bergen. De jongeren hebben de kans gehad  een dosis werkervaring op te doen bij een groot retailbedrijf.

Intratuin daarentegen heeft zich kunnen profileren als maatschappelijk betrokken ondernemer, hetgeen veel positieve PR opleverde.
 

match ​​​​​​​Aanbieder: Intratuin
Ontvanger: Veur Elkaar

Aanbod: Uitgebreid gereedschapspakket
Tegenprestatie: Artikel in buurtblad over de match

Intratuin helpt Veur Elkaar helpen

stichtingveurelkaar Bewoners van Mariaberg die slecht ter been zijn of zelf niet meer in staat  zijn hun eigen tuin te onderhouden zijn, worden daarbij geholpen door Veur Elkaar.  Deze vrijwilligersorganisatie wordt daarbij op haar beurt weer geholpen door Intratuin Maastricht door de ontvangst van een uitgebreid pakket met tuingereedschap.

Een kolfje naar de hand van Mark Smeets, directeur van Intratuin Maastricht. “Wij als Intratuin voelen ons maatschappelijk betrokken bij de stad Maastricht en willen graag iets voor de Maastrichtse buurten betekenen.”

Als tegenprestatie publiceerde Veur Elkaar een leuk artikel over de match in de Anjelier, het wijkblad van Mariaberg.

Deelname aan de maatschappelijke beursvloer is Smeets goed bevallen, zegt hij. “Het was een leuke, hectische en enerverende middag. “Naar alle waarschijnlijkheid zijn we er bij de volgende beursvloer in oktober weer bij.”

 

match Aanbieder: Stichting Fietsbank Maastricht
Ontvanger:Trajekt  

Aanbod: Elektrische fiets
Tegenprestatie: Meubilair kantoor Fietsbank

Fietsbank Maastricht op weg geholpen

fotofietsbankmatch Stichting Fietsbank Maastricht is door Trajekt op weg geholpen met de inrichting van hun kantoor in de Maastrichtse wijk Malpertuis. Daarmee ondersteunt Trajekt de Fietsbank in haar doelstelling om mensen die in armoede leven te voorzien van een goede fiets.

Stichting Fietsbank Maastricht is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor mensen die in armoede leven en geen fiets via de reguliere weg kunnen aanschaffen of een reparatie kunnen laten uitvoeren. Sinds juni 2013 houdt deze stichting kantoor in de Ermerikstraat in de Maastrichtse wijk Malpertuis. “Het van Trajekt ontvangen kantoormeubilair was zeer welkom”, aldus oprichter Ad Redmeijer, “dat stelt ons in staat om ons werk te doen”.
Het door Trajekt geschonken kantoormeubilair werd bij Trajekt niet meer gebruikt, maar verkeerde nog in prima staat en werd door de Fietsbank met open armen ontvangen. Als tegenprestatie heeft Trajekt een elektrische dienstfiets ontvangen. Hiermee kunnen medewerkers van Trajekt gemakkelijk op bezoek bij cliënten overal in de stad. Trajekt werkt immers dicht bij de mensen, in de buurten. Kortom, een mooie match voor beide partijen.

 

match ​​​​​​​Aanbieder: Bloemisterij Belfleur
Ontvanger: Knutselclub Kidscreative


Aanbod: Knutselmaterialen
Tegenprestatie: Reclame op website en flyers knutselclub

Bloemisterij Belfleur zet knutselclub Kidscreative in de bloemetjes

bellefleur Abel Janssen en Claudia Bastings van Bloemisterij Belfleur uit Belfort bezochten in november vorig jaar voor de eerste keer de maatschappelijke beursvloer Maastricht. Met een mooi resultaat! Maar liefst vier matches sloot Belfeur met diverse partijen tijdens de drukbezochte middag in Céramique. Een van de deals was met de kinderknutselclub Kidscreative.

Wat hield deze match in? Abel: “Wij hebben aan Kidscreative knutselmaterialen geboden, zoals bloemen, oasis en ander decoratiespullen die wij in onze winkel gebruiken. Als tegenprestatie zegde de club toe reclame te maken voor Belfleur op zowel de website als in de folders en flyers van Kidscreatieve.”
Hij heeft gehoord dat de knutselmiddag super verlopen is. “De kinderen hebben zich heel goed geamuseerd. Zelfs nu belt Kidscreative ons af en toe nog met de vraag of we materialen over hebben die zij kunnen gebruiken.” 
De foto’s van de knutselmiddag zijn op de Facebookpagina van Belfleur te bewonderen.

Iets voor de eigen buurt kunnen betekenen
“Hoewel we geen verwachtingen hadden, is de beursvloer ons zeer goed bevallen. Fijn om op die manier een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij! Ook was het voor ons een pré dat we in onze eigen buurt Belfort en omgeving iets positiefs konden doen.”
Deelname aan de beursvloer is zowel Abel als Claudia goed bevallen. “Voor herhaling vatbaar, wij zijn weer van de partij bij de 2015-editie!”, zo luidt hun reactie.
 

match ​​​​​​​Aanbieder: Boekhandel Dominicanen
Ontvanger: In de Rooden Leeuw


Aanbod: Met zorg uitgezochte boeken voor gasten In de Rooden Leeuw
Tegenprestatie: Ochtend Mandala tekenen voor personeel Dominicanen

Allemaal een boek bij vrijwilligersorganisatie In de Rooden Leeuw

boeken In de Rooden Leeuw kreeg als gevolg van een match met boekhandel Dominicanen, gesloten op de maatschappelijke beursvloer in november vorig jaar, een collectie met zorg uitgezochte boeken. Rasa de Zanger, directeur van deze vrijwilligersorganisatie, is heel blij met dit mooie gebaar. “Naast het verrijkende aspect van het lezen van goede boeken, stimuleert het ook het onderling contact tussen de gasten. Mensen delen wat ze hebben gelezen, ervaren, en/of geleerd.”

De match met Désirée Verbeet van  boekhandel Dominicanen bestond uit een schenking in de vorm van boeken voor de gasten van In de Rooden Leeuw, aanvankelijk voor een minibibliotheek, vertelt De Zanger. “De boeken (en ook een aantal DVD’s) waren met zorg uitgezocht. Veel boeken over spiritualiteit, gezondheid en welzijn. Ook een aantal echte literatuur toppers. We waren erg blij met dit mooie gebaar. Een minibieb werkt hier niet, dus we hebben er zwerfboeken van gemaakt. Je leest ze en geeft ze vervolgens door aan iemand anders. Dat werkt prima! Het bevordert ook het onderling contact. Mensen delen wat ze hebben gelezen/ ervaren/ geleerd.”

De tegenprestatie van IDRL bestond uit een ochtend Mandala tekenen voor personeel van Dominicanen.

De Zanger is enthousiast over het concept beursvloer. “Het leuke is dat het nadenken over je eigen tegenprestatie verrassende nieuwe inzichten kan opleveren. Veel kennis en kunde die jouw organisatie in huis heeft. Het is ook een prima manier om bekendheid te geven aan je eigen organisatie en mogelijke nieuwe ambassadeurs te cultiveren. Eenmaal op de beursvloer moet je, vind ik, wel goed uitkijken dat je ook niet té hebberig wordt…Er is zoveel in de aanbieding! Realiseer je goed dat je al die matches ook netjes afhandelt. Neem niet teveel hooi op je vork.”

Concluderend: “Ik heb veel profijt gehad van deelname aan de beursvloer. We hebben, behalve de deal met de boekhandel, ook matches met andere organisaties afgesloten. Met als resultaat gratis meubelen, extra vrijwilligers en een aantal sessies met professionals op het gebied van PR, organisatie en financiën. Ik verheug me al op de volgende Beursvloer!”

In de Rooden Leeuw probeert een actieve bijdrage te leveren aan het welzijn van mensen die (extra) aandacht en sociale steun behoeven. Dit doet de organisatie door activiteiten te organiseren, zoals de ontmoetingsactiviteit de ‘inloop’, die drie maal per week plaatsvindt. Daarnaast zijn er diverse zingevingsactiviteiten en workshops. In de Rooden Leeuw is gevestigd in de Bogaardenstraat in Maastricht.